Montréal & Quebec - Reisverslag uit Montréal, Canada van Michiel Dongen - WaarBenJij.nu Montréal & Quebec - Reisverslag uit Montréal, Canada van Michiel Dongen - WaarBenJij.nu

Montréal & Quebec

Door: Michiel van Dongen

Blijf op de hoogte en volg Michiel

15 Juni 2015 | Canada, Montréal

Hallo iedereen,

Terug van een geweldige week in Canada! Eén van de plekken die op mijn bucketlist staan. Het is een prachtig land en heb er een nog maar een klein stuk van kunnen zien. Aangezien mijn vader naar een congres in de stad Montréal moest en ik vrij had, ging ik gezellig met hem mee.

Best wel spannend aangezien ik nooit zo lang in het vliegtuig had gezeten. De vlucht met de KLM ging goed en waren in zo'n in 8 uur aan de andere kant van de Atlantische oceaan. We verbleven voor 6 nachten in het Queen Elizabeth hotel in Downtown Montréal. Wat meteen even wennen is, is dat aan deze kant van Canada en dan met name Montréal en Quebec van oorsprong een franse historie heeft en daarom is de eerste taal ook Frans is. Uiteraard spreken ze ook gewoon engels. In de wegwijzing en overal op straat staat wel alles in het Frans.

Gedurende de dagen heb ik vooral in mijn eentje de stad verkend. Zo ben ik de eerste dag naar het Olympisch stadion geweest hier werden voorheen in 1976 de olympische spelen gehouden. Vandaag de dag is het nog steeds een plek waar aan sport wordt gedaan. Ook ben ik in het Biodome geweest waarin destijds de sportbaden in waren gevestigd. In 1992 is uiteindelijk besloten (aangezien montréal geen dierentuin heeft) hier een overdekte leefgebieden te maken waar vooral dieren uit midden en noordelijk Amerika worden getoond. Zo heeft het een warm tropisch gedeelte met capibara's en alligators verder loop je door loofbossen met otters en wasberen en als laatste door de kustgebieden van het noordelijk halfrond met diverse watervogels zoals papegaaiduikers, ezelspinquins, macaronipinquins en keizerpinquins.

Verder in Montréal hebben we de oude stad bezocht die zich heel Frans aandoet met kleine straatjes en winkeltjes. Ook zijn we op het eiland geweest wat voor Montréal ligt. Hierop is de Biosphere te vinden een ijzer bolwerk van 62 meter hoog. Het was in 1962 gebouwd toen het door werkzaamheden in 1976 door een lasapparaat van een lasser vuur sloeg in het plastic raamwerk en hierdoor de hele bol in vuur stond. Het ijzeren geraamte bleef overeind staan.

Ook ben ik zelf nog de Mont Real op geweest. Dit is een berg die midden in de stad ligt hier heb je vanaf een plateau een prachtig uitzicht op de stad.

Na ons bezoek van Montréal gingen we per trein naar Quebec deze treinrit duurde ongeveer 3 uur. Dat is even wel wat anders dan in een uurtje naar Amsterdam. Quebec ligt nog noordelijker langs de rivier de St Lawrence. Quebec is ook heel anders vergeleken met Montréal het heeft een nog oudere historie en heeft veel minder hoogbouw. Wat erg mooi was om te bezoeken is het wel meest opvallende gebouw van Quebec het Le chateau Frontenac. Het is een heel mooi kasteel waarin het duurste hotel van Quebec in gevestigd zit.

Als laatste kers op de slagroom taart zijn we verder per auto afgereden naar het havenplaatsje Tadoussac dit ligt ook uiteraard aan de St Lawrence maar bijna bij de uitmonding van de zee. De rit er naar toe was geweldig lange uitgestrekte natuur met wegen tussen bergen en langs meren waar maar geen eind aan leek te komen. Uiteindelijk moesten we met een veerpond over de rivier The Saguenay. Daarna kwamen we aan bij het plaatsje Tadoussac dit is namelijk een ideale plek waar veel walvissen komen. Dit stond ook op absoluut op mijn bucketlist. We kregen eerst een briefing waarin we te horen kregen wat we gingen doen en welke regels er tijdens de tocht golden. Daarna moesten we ons in een waterpak hijsen en kon het spotten beginnen! al meteen voerden we met de Zodiac naar de uitmonding van de St Lawrence. We zagen al snel Belugas en niet veel later Minke whales die wij in het Nederlands dwerg vinvissen noemen. Daarna was het rustig in het water de walvissen komen hier jaarlijks voor de vis die samenkomt door de temperatuur van het water. De walvissen trekken in het voorjaar langs de kusten waarna om te eten en vervolgens ze in de winter weer terug naar het noorden trekken.
Opeens was daar een een mistwolk die ruim 4 meter boven het water opsteeg de walvis die we zagen een Gewone vinvis is de één na grootste ter wereld. Met een gewicht van ruim 40 ton en een lengte van ruim 27 meter. Deze walvissen eten ruim 3 ton aan vis per dag!

Ze kunnen ruim 15 min onder water blijven dus hadden we erg geluk dat ze een paar keer boven kwamen om lucht te halen. Walvissen zijn echt naar mijn mening de mooiste dieren die op onze planeet leven. Het was dan ook echt een geweldige belevenis om mee te maken en nooit te vergeten! De boot voerde ons langs de steilen rosten aan de kust en de kapitein van de zodiac maakte nog wat mooie scherpe bochten alsof we in een achtbaan zaten die door het water scheurde.

Het hele avontuur in Canada was geweldig en hoop in de toekomst nog meer van dit prachtige land te kunnen zien! Wellicht de volgende keer aan de westkust.